fredag 31. juli 2015

En flott plantegave


I går kveld var jeg så heldig å få komme til en snill dame og delvis tømme et av blomsterbedene for planter. Hun hadde lagt ut på Facebook at hun skulle fjerne plantene i et bed, og det var bare å komme å hente før det ble kastet. Dette passet midt i blinken for meg nå som jeg har fått fjernet ugress og tilført svartmold i et stort bed på fremsiden av huset. Jeg fant frem plastkasser, spade og greip og kjørte avgårde. Tilbake hjemme måtte jeg først fjerne litt ugress før jeg kunne sette ned plantene, og da jeg var ferdig var det blitt ganske fult. Er kjempefornøyd og glad over at det finnes slike snille mennesker som tenker på andre. Her ser du noe av det jeg fikk. Jeg vet ikke navnet på alt, så hvis du kan hjelpe, blir jeg glad.


Fra før hadde jeg satt ned tre peoner: Sarah Bernard, Doreen og Duchesse de Nemours, to praktmarikåper, prydgress, liljer, hosta og akeleier. Har ingen anelse om hvordan dette vil se ut når det vokser seg til, men det får bli litt prøving og feiling. I bakgrunnen ser du rosebedet som jeg satte ned i 2014. Det kan du lese mer om her

 Allåkerbær

Kosakkveronika

 Tusenfryd

Sildre? 

lav ridderspore

 Kattemynte

Veronika?

Storkenebb 

Prydsvinerot 

Kashmirflokk 

Krypjonsokkoll 

Tusenfryd



Før

5 kommentarer:

  1. Ser ut som du har gjort ett kupp der! Så mye fint på en gang! Lykke til med de nye plantene :)

    SvarSlett
  2. Så heldig du var! Den første du tror kan være geranium, tenker jeg kanskje kan være ridderspore, men den burde da kanskje ha fått noen lange blomsterstander nå. Er enig i at det er en veronika, og mulig også en geranium. Kan den du har satt spørsmålstegn ved være varigiert kosakkveronika?

    SvarSlett
  3. Jeg ser forresten at de jeg har kalt geranium er de du har kalt storkenebb.

    SvarSlett
  4. Hei igjen:) Beklager forvirrende skriving! Jeg er enig i at du har fått en veronika. Er også enig i at storkenebb nr. 2 er storkenebb. Det blir spennende å se svaret neste år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bare koselig at du prøver å hjelpe. Var på hagevandring i dag og så blomstringen til Kosakkveronica og er enig i at det må være den. Gleder meg til neste år, for å se blomstringen.

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...