fredag 29. mai 2015

Insektshotell DIY



Da har jeg også laget meg insektshotell for å sette i hagen. Fant noen gamle smale kledningbord som jeg kunne bruke.

Materialer:
Kledningbord 9,8cm bredt samt et bredere til taket på 15cm.
Sidevegger: 2x 80cm med 50*kutt i ene enden
Gulv:           3x 15cm
Tak:             2x 30cm med 50*kutt i ene enden

Fyllmasse:
Hundekjeks
Høymuggel
Murstein
Greiner fra pil
Bjørk i ulike tykkelser
Blader og gress

Fremgangsmåte:
1. Kappet til materialene med kappsag. Du kan gjerne bruke 45* vinkel hvis du ikke har en sag som kapper 50* vinkel.
2. Merket av for hvilken høyde jeg ville ha til gulvene og satte inn to skruer på hver side av sideveggene for feste.


3. Brukte skru-tvinne for å holde det hele sammen mens jeg skrudde inn skruene.
4. Hadde trelim på tak-vinklene og spikret taket sammen i toppen  (spiker ble mindre synlig enn skruer.)
5. Monterte taket på huset med skruer fra undersiden/innsiden.
6. Sagde/klippet til fyllmassen med samme mål som bredden på kledningbordet 9,8cm.
7. Borret hull i de større bjørkekappene med 6-8mm bor. (Her skal humla bo)

Det er mulig å sette på hønsenetting i front og bak for å hindre at fyllet detter ut. Eller å lage en tett bakvegg av plank. Det er mulig jeg blir å sett på netting bak på mine etterhvert. Husk at materialene du bruker helst skal være gamle, da trives insektene best. Det går fort å snekre huset, men lang tid å klippe til fyllmassen som skal inni. Kanskje du også har en liten hjelper slik som jeg : )



 Lykke til!

3 kommentarer:

  1. For ett fantastisk insekthotel!!!!. Du er så flink!! :) Håper du får mange gjester. Ha en fin dag da :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Gleder meg til å finne en plass til dem i hagen. Så blir det spennende å se om noen flytter inn.

      Slett
  2. Superfint innsektshotell:) Fikk inspirasjon til å lage et selv, og har allerede skaffet meg et fra EuroPris. Hotellet må være et must for alle hageeiere, ta vare på innsektene:)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...