lørdag 13. august 2016

Ugressflekk i hagen, før og etter.


Da har jeg endelig fått gjort noe med en flekk i hagen som har stått urørt i mange 7 år. Har ikke helt klart å bestemme meg for hva jeg ville gjøre her og hvilke planter som passet, men nå som jeg skulle ha hagevandring måtte denne ugressflekken bort. Jeg valgte en løsning med en liten steintrapp som fungerer som en vei rett frem når man kommer ned av verandaen. Senere skal vi legge grus og skiferheller nedenfor denne skråningen. Hele feltet skal også få en omramming med belegningsstein med tiden.

Planter jeg har satt ned er en hvit rose "Polstjerne" som skal få klatre over en portal med tiden. Den er litt stusslig etter flytting for andre gang.

Polstjerne 
H 7-8
Høyde 300-400cm
Blomstring: juni-september

Nedenfor denne har jeg plantet en "Veronica" som sprer seg mye, og derfor er grei å begrense med duk. På venstre side av duken har jeg satt ned ulike typer hosta siden området ligger delvis i skyggen og er bratt. Hostaen har stive kraftige blad  og solid stilk på blomsten, som ikke velter så lett i en skråning. I tillegg valgte jeg en tiarella som har hvite spir og blomstrer lenge om sommeren. Jeg får legge ut navn på plantene senere. Jeg har plantelappene i garasjen :)

Her ser du før-bilde av skråningen, jeg er allerede begynt å fjerne torv.
Sekkehjul er greit hjelpemiddel for å flytte store steiner. Før jeg legger ned steinene legger jeg grovpukk, grus og litt strøsand. Strøsanden gjør det lettere å justere steinen slik at den ligger jevnt. Jeg starter med steinen nederst og jobber meg oppover. 

Trappen er ferdig og jord er fylt inntil. 

Duk og planter er satt ned.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...