søndag 10. august 2014

Litt drefsing av frø

I fjor høst var jeg på frøjakt i mammas hage. Med tanke på at jeg hadde en liten snuppe i magen som til neste sommer ville kreve sitt var jeg selektiv og begrenset i det jeg valgte ut. Resultatet ble frø fra en rosa akeleie, hvit og rosa lupin og blå valmuesøster. Frøene ble lagt i fryseren og hentet frem på våren. Et lite plastkar med lokk (som var innkjøpt for 4 år siden og ikke brukt), fikk selskap av 25 små torvbrikker med hvert sitt frø. Bildene er fra frøgiverne.
Blå valmuesøster
Rosa akeleie


Har ikke bilde av lupinen.



Resultatet var helt enestående?.. tre lupinfrø vokste opp.

Det tok evigheter før jeg så noe livstegn i det hele tatt og jeg ble da utålmodig og drefset (kastet vilt rundt meg) resten av frøene i bedd her og der. Resultatet=  14 blå valmuesøster, 10 akeleier og ingen lupiner(da mannen hadde lagt en haug med stein der jeg plantet frøene??) Nå skal det sies at plantene ikke er så veldig store enda, men jeg er fornøyd jeg og konkluderer med at drefsing er en strålende teknikk : )
 
Til neste sommer håper jeg å kunne prøve meg på frø av en hvit orientvalmue som jeg har i hagen. Men jeg er litt usikker på om det kanskje er best å dele røttene for å få flere planter?

2 kommentarer:

  1. Så mye fint du har fått frem fra frø! Hvite orientvalmuer tror jeg det er lett å så fra frø. Å dele de kan jo gå bra det også. Jeg synes også det er så gøy å så egne stauder og sommerblomster. Tenk at et frø kan bli så mye fint!

    SvarSlett
  2. Drefsing er helt klart tingen :) - jeg sår staudefrø i okt/nov og lar de stå ute, med litt forskjellig resultat. Sorter som sår seg selv i bedet kommer an mas, mens frø jeg sår kommer ikke. Så drefsing, jupp!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...