mandag 4. august 2014

14 dager med minigraver

Jada, her går det unna. Hva blir resultatet av 14 dager med minigraver, en haug med stein og en ubesudlet flekk på tomta? Joda, mer arbeid! Men jeg er fortsatt glad og lykkelig. : )
Vi fikk låne graver gratis med litt ullen tilbakeleveringsfrist. Supert tenkte vi og satset på å få gjort litt graving på baksiden av tomta.

Det startet litt forsiktig med at de tre jentene våre fikk hvert sitt frukttre i gave. To epletrær og et pæretre. Epletreene skulle få en fin plass på baksiden i et hjørne av gressplenen som var lite brukt. Da var det jo kjekt med minigraver for å grave hull og fjerne gresstorv. Men vi kunne jo se hva annet vi kunne få tid til. Vi fikk tid til det meste og litt til. Faktisk var det sånn på slutten av det var mye annet vi kunne gjort med graver men til slutt måtte jeg si stopp for arbeidet er jo som kjent ikke over etter at hullet er gravd, i mange tilfeller er jo bare det starten.


Så resultatet ble at vi har fått gravd ut et platå med plass til drivhus, sitteplasser og diverse. I front av dette platået har vi satt opp en tørrmur av stein vi hadde liggende på tomta. Steinmuren føk opp i rekordfart for, sitat gubben: "hvis vi blir ferdig så kan vi jo bruke graveren til å fylle masse bakom muren"... og ferdig ble vi. Vi måtte hente to ekstra lass byggestein med henger, og diverse lass med fin grøftepukk 8-22mm.  Det ble noen lass pukk, ca 4,5 tonn.
Vi skal ha en stor trapp i tre og stein ca midt på. Den nederste steinmuren har vi satt opp tidligere.


Her er høyre side av steinmuren. Fremfor den nye steinmuren har jeg satt ned to epletrær og nede til høyre har jeg laget en liten steintrapp opp til dette nivået. Hekken har vært der tidligere men jeg måtte sette ned to hekkplanter til på toppen. Her skal det etter hvert legges et lag med grus. På nivået over har jeg lyst til å sette opp et drivhus. Du ser det mørke feltet på bildet etter utgraving for drivhus.


Ved steinmuren til venstre har jeg satt ned en stor tue med oransje dagliljer som jeg har hentet hos et vennepar. Irisen tok jeg fra egen hage, det er vanlig gul sverdiris. Planen er å legge duk og grus og sette en benk til venstre. Plenen trenger litt kjærlig pleie etter at det har ligget stein her i flere år. Hva som skal skje på nivået over er ikke helt planlagt enda.

Massen som vi gravde av for å lage et platå ble lagt på henger og fraktet til fremsiden av huset hvor jeg har begynt på et rosebed. Her fikk vi også planert ut massen med graveren.

Så da gjenstår bare resten..

Før og etter



4 kommentarer:

  1. Hei:)
    Så hyggelig å finne en ny blogg!...og her er det store ting på gang...dette blir sååå flott!
    deilig med drivhus også..jeg satte opp mitt for 2-3 år siden..og det er et deilig sted å bruke størstedelen av året:)
    Legger meg til som følger...jeg gleder meg til å se hvordan hagen din blir:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du vil følge meg : ) Jeg har mange planer fremover både på fremsiden og baksiden av huset. Mye fin inspirasjon å finne på bloggen din, du har jo allerede gjort mye av det jeg planlegger med kjøkkenhage og drivhus. Jeg må vel kanskje legge meg til som følger hos deg også.

      Slett
  2. Så flott dette blir! Jeg synes det er så fint med buer og stein i hagen, veldig kjekt å ha en mingraver da:-) Likte veldig godt hageplanen din i innlegget lenger ned her også. Det er gøy å skape en hage og en plan er alltid en god ide. Hadde selv ingen plan da jeg startet, så nå holder jeg på med "re-desing" ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir mange buer av stein her. Har en hel mappe full med hageplaner men prøver å begrense meg til et prosjekt av gangen. Men selv med planer blir det fort re-design her også, ting må jo gå seg til litt etter hvert og da får man plutselig nye ideer : ) Hyggelig at du tok turen innom.

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...