tirsdag 17. august 2010

Gamle grantrær og andre furunåler..

 


Da vi kjøpte huset, var vårt første prosjekt og skifte drenering. I denne forbindelse fikk vi gravd opp en passasje på baksiden som var ca 2m bred. Her tenkte jeg at vi skulle bygge opp en rett mur for å få to nivåer, og ikke et skrånende terreng. I ettertid så jeg at dette var en løsning som ikke fungerte fordi det ble rett og slett kjederlig. Så da var det bare og finne frem tegnesakene for nye planer. Vi leide inn minigraver for en helg, som mannen min betjente. Det var vel verdt pengene. 2500,- kr.
Steinmuren er ca 80 cm høy, og svinger seg bortover. Vi hadde mye dugnadshjelp for å få denne opp å stå. Steinen hentet vi fra en byggetomt, og det ble mange hengerlass for å få alt hjem. Men så er vi jo da også superfornøyd med resultatet. Liker så godt at det er naturstein i gråtoner. På den ene enden blir muren gradvis lavere slik at vi har en liten skrå vei for å trille opp gressklipperen.

Før

Kortsiden av huset etter, her blir muren gradvis lavere.

Den ene kortsiden hadde fem store grantrær som skygget for morgensolen, og både disse og enkelte andre trær på tomta måtte bøte med livet. I tillegg var det også her et skrånende terreng.
Vi ble positivt overrasket over hvor stor tomten ble på denne siden av huset. Lite tenkte man jo på at diameteren på grana var ca 6m, og det er i grunnen ganske mye, når man ikke har så stor hageflekk. Dette er jo da blitt den fineste delen av tomta.Vi vurderer og legge platting her for å få sitteplasser, men akkurat nå er jeg bare fornøyd med den fine plenen. (som er kommet opp i etterkant av disse bildene): )


Kortsiden av huset før. Her var det bare store grantrær.

Dette ble gjort for 2 år siden, så jeg skal ta meg en tur ut for å ta nye bilder etterhvert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...