mandag 20. februar 2017

Staudefrø sårunde 2

Bildene er hovedsaklig hentet fra Magnar Aspakers hjemmeside

Det begynner å bli en stund siden jeg sådde disse frøene, sånn nærmere bestemt 10 februar. Jeg var så heldig å få med meg et foredrag av Magnar Aspaker som pratet om hardføre stauder og tips til fremdriving av frø for Harstad hagelag. Han hadde samtidig med seg noen frø fra sin hage som vi fikk kjøpe til en billig penge og da måtte jeg jo benytte kjangsen til å prøve meg på noen av disse skjønnhetene. Men jeg skjønner at tålmodighet blir meget viktig, da blant annet Anemone Polyantes kan ta opptil fem år før den blomstrer. Så da gjelder det bare å merke pottene ekstra godt slik at de ikke havner i komposten til høsten. Noen notater til de utvalgte staudene:

Anemone Polyantes: treg å spire, ca 5 år før det kommer blomster. 
Centaurea bagadensis: ca 14 dager før den spirer, trives i grusen.
Galdiolus Imbricatus: Russisk gladiol, 40-50 cm, blomstrer 2-3 år etter såing. Kuldebehandles 20-30 dager. 
Incarvillea Zhongdianensis: Treg å spire 6-12 uker, prøv 4 uker kuldebehandling,  
Meconopsis baileyi alba: 3-6 uker før den spirer, trives i humusrik jord, gjerne skygge. 
Primula pubenscens mix: 3-5 uker før den spirer, prøv 3 uker kuldebehandling dersom det ikke kommer spiring. 

3 kommentarer:

  1. Centaurea var jo nydelig! Kjekt at det finnes noen som trives i grusen og, takk for tips! 5 år før blomstring er virkelig for tålmodige sjeler ja, desto kjekkere når blomstringen starter! Lykke til:)

    SvarSlett
  2. Så spennende - skulle gjerne ha lært mer om staudesåing. Anbefalte han å sette pottene ute i snøen og la våren gjøre sitt? (det har jeg gjort og håper det funker)
    Ha en fin dag, Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena. Ja han anbefalte å sette ut pottene i gjerne på høsten og la de stå ute. Han tok de inn i drivhuset når våren nærmet seg. Jeg har gjort litt begge deler i år, har noen av de samme inne under vekstlys og ute under snøen :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...