fredag 24. februar 2017

Lovlige Lupiner


Lupin. Russels mix. Frø.


Da jeg jeg sådd frø av Lupiner til hagen, en fargemiks i blå og rosa fargetoner. Jeg har allerede flere Lupiner i egen hage som jeg har hatt i flere år hvor jeg klipper bort frø-stenglene for å hindre spredning, men jeg må innrømme at jeg ikke har opplevd spredning selv om jeg har glemt å klippe. Men nå tenker du kanskje at jeg ikke vet at det å så lupiner fra frø er er en synd siden Lupiner ligger på svartelisten. Jeg var faktisk litt usikker selv her en stund så jeg måtte en tur ut på det store nettet for å dobbeltsjekke.

Det finnes flere ulike sorter Lupiner og den vanligste er Hagelupin (Lupinus polyphyllus) og Sandlupin (Lupinus nootkatensis), Jærlupin (Lupinus perennis)  som setter mange frø som kan overleve i over 50 år. Disse sortene er på svartelistet. Men en sort som krever mer varme for å klare seg er Russel-Hybridene. Denne sorten finnes i mange ulike farger og kan gjerne ha to farger.

Jeg har kjøpt frø av sorten  Russel-lupin (Lupinus Regalis) som er klassifisert som ikke reproduserende fremmed art. Frøene kjøpte jeg på https://www.froebutikken.dk/
De hadde billig frakt og mange frø i posen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...